رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

مواد ضدعفونی‌کننده را داخل خودرو رها نکنیم

  • کد خبر: ۳۳۹۹۰
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
مواد ضدعفونی‌کننده را داخل خودرو رها نکنیم
درست است که الکل قدرت انفجار زیادی ندارد، اما در شرایط خاص باعث آتش سوزی می‌شود!

به گزارش شهرآرانیوز، پس از شیوع ویروس کووید۱۹ مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل یکی از موادی است که شهروندان برای ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح از آن استفاده می‌کنند به طوری که در بسیاری از خودرو‌ها ضدعفونی‌کننده‌های الکلی موجود است. با گرم‌تر شدن هوا خطر نگهداری این مواد در خودرو‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. هرچند این مواد خودبه خود آتش نمی‌گیرد، اگر تحت شرایط خاصی در معرض نور خورشید قرار بگیرند امکان آتش گرفتن آن‌ها وجود دارد.

درست است که الکل قدرت انفجار زیادی ندارد، اما در شرایط خاص باعث آتش سوزی می‌شود؛ بنابراین باید حواسمان را جمع کنیم، زیرا افشانه‌های ضدعفونی کننده، بطری‌ها و ظروف حاوی الکلی که در خودرو نگهداری می‌شوند عامل انفجار به شمار می‌روند.

اگر الکل در فضای بسته‌ای مثل خودرو زیر تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، سرعت تبخیرش افزایش می‌یابد و ترکیبی اشتعال پذیر ایجاد می‌کند.

در شرایطی که مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل داخل خودرو در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، شیشه‌ها مثل ذره بین عمل می‌کنند و حرارت را چندین برابر افزایش می‌دهند. پس خطر این دسته از آتش سوزی‌ها وجود دارد.

زمانی که قصد دارید دست‌های خود و سطوح داخل خودرو را ضدعفونی کنید بهتر است پنجره‌ها باز باشد یا در صورت امکان، این اقدام را خارج از فضای خودرو انجام دهید.

خطرات استفاده نابجا از اتانول و متانول برای ضدعفون

متانول در بین الکل‌ها ضعیف‌ترین خاصیت میکرب کشی را دارد؛ لذا به ندرت بدین منظور استفاده می‌شود. علاوه بر این، متانول می‌تواند از طریق پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی جذب شود و در بدن انسان به متابولیت‌های سمی فرمالدهید، فرمات (اسیدفرمیک) و کربن دی اکسید تبدیل شود. حال نه تنها متانول به شدت سمی است بلکه می‌تواند سبب بروز عوارضی همچون درماتیت (التهاب پوست)، آسیب‌های چشمی از جمله کوری، نارسایی کلیه، کما و مرگ شود.

مردم به دلیل هراسی که از ابتلا به ویروس کرونا پیدا کرده اند، برای شست وشوی دست‌ها وسواس به خرج می‌دهند و گمان می‌کنند حتما باید از ماده خاصی مانند اتانول (الکل سفید) برای ضدعفونی کردن بهره ببرند. این در حالی است که صابون‌های معمولی و شوینده‌هایی که در گذشته هم استفاده می‌شد می‌تواند تا حد زیادی به پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک کند.

گرچه اتانول (الکل سفید) می‌تواند برای ضدعفونی کردن دست‌ها گزینه خوبی باشد، بیشتر زمانی توصیه می‌شود که به آب و صابون یا شوینده‌های دیگر دسترسی نداریم.

خطرات ترکیب مواد شوینده (وایتکس و تیرک)

مردم باید بدانند که نباید مواد شوینده همچون تیرک و وایتکس را با هم ترکیب کنند، چون باعث آزاد شدن گاز کلر و مسمومیت و خفگی فرد می‌شود. کلر متصاعدشده از سطح با ترکیب شدن با رطوبت مجاری تنفسی، اسید تولید می‌کند و باعث سوختگی، ایجاد تورم و مسدود شدن مجاری تنفسی می‌شود و در نهایت باعث کاهش اکسیژن رسانی و بیهوشی فرد می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->